Myanmar

5 maart 2015 - Otres Beach, Cambodja

Hallo allemaal, bedankt nog voor alle leuke berichtjes van de vorige keer! Het is weer een tijd geleden dat ik mijn eerste blog heb geschreven, de tijd gaat erg hard hier. Deze blog had ik een tijdje terug geschreven maar het kwam er niet van om hem te plaatsen. Voor 2,5 week ben ik in Myanmar geweest, het was echt geweldig ! De mensen zijn zo vriendelijk, iedereen lacht naar je, groet je en probeert een praatje met je te maken. Ze hebben niets maar ze lijken zo gelukkig ! Dat vond ik denk ik één van de leukste dingen aan Myanmar. Ik heb in de 17 dagen erg veel gezien, gedaan en gereisd. Het was vermoeiend maar tot nu toe het beste gedeelte van mijn reis !

Op 26 januari vloog ik van Chiang Mai naar Yangon, waar ik 2 nachten ben gebleven. Ik heb de Schwedagon Paya tempel en de reclining Buddha gezien, wat vreemd genoeg in een soort loods ligt, het is functioneel maar het ziet er niet uit. Heel Yangon (en andere steden in Myanmar) zien er eigenlijk niet uit, alles is erg oud en vies. Iedereen gooit al hun afval op de grond en veel mensen kauwen op een soort tabak wat knalrood uitslaat en spugen dat op de grond, zoo vies!
Na Yangon zijn we naar Mandalay gegaan. Beide steden zijn vrij groot, ik vond het zelf niet zo heel interessant, de omgeving is daarentegen wel prachtig. Van Mandalay zijn we naar Hsipaw gegaan, waar we naar de locale morning market zijn geweest. Deze begint tegen 4 uur s' ochtends en het meeste is 3 uur later al uitverkocht. Ze gebruiken kaarsen of hele kleine lampjes om hun stand te verlichten en soort munten van een bepaald gewicht om het etenswaar mee af te wegen. Heel ouderwets nog. In Hsipaw zijn we één dag gebleven. Op de terugweg hebben we de trein genomen wat ook een hele ervaring op zich is. Het is zo hobbelig dat lopen al vrij lastig is en je niet stil zit in je stoel. We zijn een brug overgegaan van zo'n 100 meter hoog en net zo breed als het spoorlijn zelf, scary haha.
Daarna hebben we de locale slowboat naar Bagan genomen, het zou ongeveer 15 uur duren maar na 2,5 uur kwamen we al vast te zitten op een zandbank. Hier hebben we zo'n 3,5 uur stil gestaan en uiteindelijk duurde de reis 22 uur. Het was wel een geweldige ervaring! Veel locals die supplies naar hun kleine dorpjes brachten, de boot was helemaal volgepakt met van alles en nog wat. Het was erg gezellig, lekker de hele dag in de zon gezeten, leuke mensen ontmoet, genieten van de mooie omgeving, biertjes gedronken, gekaart en 's avonds met zijn allen op het dek geslapen. Dit was één van de hoogtepunten van mijn reis in Myanmar.
Bagan was ook erg prachtig, zo'n 4000 tempels/oude ruïnes. Ik heb hier een zonsondergang en een zonsopgang gezien, erg mooi ! 2 dagen ben ik hier geweest, de eerste dag hebben we fietsen gehuurd, maar na zonsondergang bleken 2 van de 3 fietsen een lekke band te hebben. Gelukkig was er een oude man die ons wou helpen deze te repareren. Ondertussen was het donker en moesten we terug fietsen in het pikkedonker over zandweggetjes, totaal niet gemakkelijk maar wel grappig ! De volgende dag hebben we maar gekozen om ebikes te huren (in Bagan mogen toeristen geen scooters huren). Maar ook hiermee hadden we geen geluk. Ze stopten ermee en zelfs een klapband onderweg.
Van Bagan hebben we een bus genomen naar Kalaw, vanwaar ik een trekking van 3 dagen (zo'n 50 a 55 km) heb gedaan naar het Inle lake. We sliepen 's nachts bij locals thuis op en onder een paar dekens op een houten vloer. Totaal niet comfortabel maar wel weer een hele ervaring op zich. Het was erg leuk om deze mensen te ontmoeten en ze te leren kennen en horen wat ze doen. Ze hebben op een houten huis na letterlijk niets, ze zitten, slapen, eten etc. op de grond. Ze hebben geen douches, meestal een waterput en gaan naar een rivier om zichzelf en hun kleding te wassen. Zo onvoorstelbaar voor ons ! Na 3 dagen was ik dan ook erg blij met mijn warme douche toen ik bij het Inle lake aankwam. Het meer zelf was erg prachtig, maar ik vond het eigenlijk al te toeristisch. Ik ben hier twee dagen geweest en ik heb veel leuke mensen leren kennen daar. Als ik eerder geweten had dat het zo toeristisch was had ik liever gekozen om hier als eerste heen te gaan.

Ik kan Myanmar echt aanbevelen om heen te gaan ! En ik denk dat je beter nu kunt gaan dan over 5 a 10 jaar, wat ik zo hoor zijn de prijzen van hotels zijn ten opzichte van 2 jaar geleden al verdubbeld. Het was echt een super ervaring daar te zijn geweest, ik heb veel interessante en leuke mensen ontmoet en veel geleerd. Jammer genoeg had ik een terug vlucht anders had ik graag nog een aantal dagen willen blijven.

1. Monique:
    5 maart 2015
    Hoi liefje, wat mooi geschreven en wat een ervaring voor het leven. Ik vind het geweldig goed van je dat je dit allemaal onderneemt!! Love you ❤️
  2. Marin:
    5 maart 2015
    Klinkt super allemaal! Ben benieuwd naar de verhalen die nog gaan komen! Heel veel plezier! X
  3. Maureen:
    5 maart 2015
    Het klinkt geweldig allemaal Tes!
    Ben blij dat je het zo naar je zin hebt.
    En leuk om weer een blog te lezen.
    Hele dikke kussen mauu
  4. Monique:
    8 maart 2015
    He Tessa wat een mooie tijd beleef je. Goed om uit je vanzelfsprekende leventje in Nederland te stappen en mee te maken hoe het aan de andere kant van de wereld toegaat. Niets hebben en gelukkig zijn.... Ik wens je nog een hele mooi tijd toe met bijzondere ontmoetingen en bijzondere plekken. Alvast gefeliciteerd met je verjaardag straks en die van je broertje nu. Liefs Marjoes